Agatha Christie - Tíz kicsi néger

A napokban olvastam, hogy a BBC után az Európa Kiadó is megszavaztatta a rajongókkal a kedvenc Agatha Chiristie regényüket. Az eredmény nem lepett meg, hiszen számítani lehetett rá, hogy a Tíz kicsi néger dobogós lesz, és végül be is zsebelte az első helyet. Magától értetődő a választás, bár kétségkívül sok regényt fel tudtam volna még sorolni kedvencemként. 

Nem tudom mennyire emlékeztek a Szerencsekerék című televíziós vetélkedőre, ahol mindenféle témakörben, néhány betű segítségével kellett kitalálni a helyes megfejtést. Én imádtam. Mivel minden csütörtökön Visegrádon aludtam a nagyszüleimnél, így a mamával mindig megnéztük a műsort. Egyik alkalommal a feladvány egy regény volt, amit sajnos nem ismertem addig. Agatha Christie: Tíz kicsi néger. Kértem a mamát, hogy mesélje el, miről szól, de ő csak annyit mondott, hogy egy nagyon jó krimi, el kell olvasni ahhoz hogy igazán élvezzük a lényegét.

Mivel apukám nagyon szereti a krimiket, így megvolt otthon a könyv, amit azonnal el is kezdtem olvasni. Hatalmas újdonság volt, hiszen addig inkább pöttyös és csíkos könyveket olvastam, azt sem tudtam mi fán terem a krimi. 
Ha nem ismered a sztorit, dióhéjban annyiról szól, hogy tíz vendég kap meghívást egy szigetre, amit csak hajóval lehet megközelíteni. Kezdetben nagyon örülnek a titokzatos meghívásnak, ám gyanús lesz egy idő után, hogy a házigazda sosincs jelen. Mikor elkezdenek sorban meghalni a vendégek egy gyermekvers szövegének megfelelően, fény derül arra, hogy mindenkinek van rejtegetnivalója a múltjából. A szigeten lévők természetesen nyomoznak és kombinálnak, próbálják kitalálni, hogy hova rejtőzhetett a gyilkos, azonban hamar rájönnek, hogy a sziget annyira kicsi, hogy a gyilkos csakis egy lehet közülük. 
Agatha Christi regényeiben mindig is azt a fajta türelmes, mégis idegtépős hangulatot szerettem, ami egyedivé és különlegessé teszi a könyveit. Semmihez sem tudnám hasonlítani, nem is akarom. Miután "kivégeztem" a Tíz kicsi négert, elkezdtem begyűjteni és elolvasni a lehető legtöbb A.C. regényt. Mára szépen sorakozva várnak a polcon, majdnem teljes számban. Hiába olvastam azóta több mint száz krimit, ezek mindig a kedvenceim maradnak. 
Annak ajánlom a könyvet, aki szeret maga is részese lenni annak, amit olvas. Aki szereti felgöngyölíteni a szálakat és rendelkezik a kellő mennyiségű furfanggal. (bár közben úgyis elsajátítod azt a fajta gondolkodásmódot, ami ezekhez a regényekhez szükséges)
Ízelítőül pedig álljon itt maga a gyermekvers, ami remélhetőleg meghozza a hangulatot az olvasáshoz.

Tíz kicsi néger éhes lett egyszer; s vacsorázni ment,
Egyik rosszul nyelt, megfulladt, s megmaradt kilenc.
Kilenc kicsi néger későn feküdt le, s rosszat álmodott,
Egy el is aludt másnap, s nem maradt, csak nyolc.
Nyolc kicsi néger sétára ment egy szép kis szigeten,
Egy ott is maradt örökre, s így lettek heten.
Hét kicsi néger tűzifát aprít, gyújtóst hasogat,
Egyik magát vágta ketté, s már csak hat maradt.
Hat kicsi néger játszadozik a kaptárok között,
Egyet megcsíp egy kis méh, és nem marad, csak öt.
Öt kicsi néger tanulgatja a törvény betűjét,
Egyik bíró lesz a végén, s marad, csak négy.
Négy kicsi néger tengerre száll, és egy piros lazac
Egyet lépre csal, bekapja, s csak három marad.
Három kicsi néger állatkertben jár, egy nagy medve jő,
Egyet keblére ölel, és így marad kettő.
Két kicsi néger kiül a napra s sütkérezni kezd,
Egyik pecsenyévé sül és nem marad, csak egy.
Egy kicsi néger magára hagyva, árván ténfereg,
Felköti magát, és vége is, mert többen nincsenek.




Címkék: