Ha van valaki, akitől a klasszikus zene szeretetét "megörököltem", akkor az az anyukám. Nem mondanám, hogy hosszú, zenehallgatással és okítással telezsúfolt órákat töltöttünk együtt a könyvtárszobában, de a klasszikus zene már egészen korán becsordogált az életembe, és kialakult a saját ízlésem, megvannak a saját kedvenceim is. Anyukám két helyzetben biztosan tud sírni. Ha integet az autónk után, és ha Beethoven sírjánál áll.
Szerencsés
esetben minden ember korán rátalál arra a tevékenységre, amivel
ellensúlyozhatja napi fáradalmait, konfliktusait, monoton-kötelező feladatait,
testi-lelki panaszait. Ismerőseim között akad, aki lelkes a sütés-főzésbe veti
magát, van aki olvas, varr-kézimunkázik, akad, aki ilyenkor szenvedélyesen fut,
túrázik, zenét hallgat… Nos, én az utóbbiak közé tartozom.
Mondhatom, hogy
születésemtől kísér a zene szeretete, az igényes zene jelenléte természetes
jelenség volt életemben kora gyermekkoromtól fogva. Édesanyámtól halottam az
első népdalokat, s a két szólamban, illetve kánonban éneklést is tőle tanultam.
Minden lehetséges
fórumon (továbbképzések, koncertek) igyekeztem és igyekszem zenei tarsolyomat
bővíteni. Zenehallgatásaim tárgya főképpen kedvenceim: a barokk zene, a bécsi
klasszikusok, de nyitott vagyok a népzene, és az úgynevezett komolyzene minden
szemelvényére! Hiszek benne, hogy a
zene kifejezi, amit nem lehet elmondani szavakkal! Abban is hiszek, hogy a zene
láthatatlan szálakkal köt össze bennünket, embereket. „ A zene az emberiség
egyetemes nyelve.” (Henry Longfellow) Számomra a
zenehallgatás az igazi feltöltődés! Néha egyszerűen csak gyönyörködtet,
élvezetet okoz. Máskor érzem, hogy általa a gondok, gyötrelmek, szorongások
fölé emelkedem. Számomra ebben rejlik a zene morális ereje.
13
éves koromtól megváltoztatta az életemet a bakelit lemez, amit karácsonyra
kaptam: Beethoven: 3. szimfónia... bár Mozarttal csak ezután ismerkedtem meg… Beethoven
műveit kamasz éveimtől kezdve szenvedélyesen kerestem-kutattam-hallgattam,
sorsközösséget keresve és érezve impulzív, harcos személyiségével, csodálva
zsenialitását, zenei intellektusát. „Beethoven öröksége van olyan jó
mentség az emberiség létére, mint bármi más, amit felhozhatnánk, és talán
halvány reményt is kínál a túlélésünkre.” (Robbins Landon)
Születése után több mint kétszáz évvel a
Németországban megjelenő útikönyvekbe méltán írják e rövid mondatot:
„Szülőházában sosem hervad a babér.” - mert az odalátogató zenerajongó turisták
ezrei, főleg az amerikaiak, egy-egy babérkoszorút helyeznek el ott, a nagy
zeneköltő tiszteletére. Flamand ősök német leszármazottja. Édesapja is muzsikus
volt, udvari zenész, tenorista; ő pedig csodagyerek, akárcsak Mozart, de
másképpen. „Nem helyezkedett be alázatos szellemmel az élet és a kultúra kialakult
köreibe, inkább meghódította, maga alá gyűrte azokat; nem bennük, felettük élt.
Az volt, aminek a köztudat tisztelte: hérosz (hős). Zenéje a teljes életet
tükrözi, egy egész világ alakul ki belőlük, melyben az univerzum tükröződik.
Benső életében a szeretet, a jóság álmai alatt Beethoven valami sötéten,
elemezhetetlen szenvedéllyel forrongó, elementáris ösztönélet vad erőit
érezhette, melyek vulkanikus, földalatti zörejekkel kisérték az emberiesség
meleg líráját. Mélyen öntudata alatt viharok tomboltak, tengerek zúgtak, kígyózó gyökerek
fonódtak, égretörő ágak terpeszkedtek és megmagyarázhatatlan virágok nyíltak:
őstermészet.
Minden idők egyik legnagyobb alkotásában – a IX. szimfóniában – az
öröm himnikus hangjaival idézi azt a megváltó pillanatot, amikor a külső élet,
a sors, az egész világmindenség, szerelmesek, barátok, hősök, cherubok, napok
és csillagok ragyogó seregei tárt karokkal elébe sietnek életünk legmélyebb
boldogságvágyának." (Solti György) Egy társasági beszélgetés soránaz egykori
Thomas-Cantorról (Bach), a Tamás-templom karnagyáról és művészetéről esett szó,
melynek során Beethoven váratlanul e szavakkal kiáltott közbe:Nicht Bach, sondern Meer sollte er heissen.(Nem pataknak, hanem
tengernek kellett volna hívni őt!) Élete utolsó éveiben
remeteként élt. Visszavonult az emberektől.
Sorsának tragédiája, hogy 1802-től kezdődően fokozatosan veszíti el hallását.(Ez a betegség ma már gyógyítható!) 1812-ben az Esz-dúr zongoraversenyt még ő játszotta, és 1822-től már csak levelező-füzet segítségével tud embertársaival „beszélgetni”. A IX. szimfóniát és a Missa Solemnist már teljes süketségben komponálta. 1827. március 26.-án
hunyt el. Feljegyezték, hogy
azon a napon esett a hó, sütött a nap, dörgött, villámlott. A természet különös
módon búcsúztatta nagy fiát. Temetésén 20.000 ember
vett részt.
Meghatottan álltam sírja előtt, hamvai a Bécsi Központi
Temetőben nyugszanak, sírkövén nincs más felirat, csupán egy szó:
BEETHOVEN
Azóta elmúlt kétszáz
esztendő, s napjainkban, amikor
egy-egy zeneművét előadják, a zeneszerető közönség
zsúfolásig megtölti a hangversenytermeket.