Próbáld ki te is a gerinctréninget! Szebb tartás, erősebb hátizmok és mosolygósabb napok várnak rád

Nemrégiben Máté Noémi pilates oktató megkeresett azzal, hogy nincs-e kedvem kipróbálni valamelyik gerinctréning vagy pilates videóját, és egy posztban megírni róla a tapasztalataimat. Azt mondják - és ebben én is mélyen hiszek - hogy nincsenek véletlenek. Nincs olyan, hogy valami ok nélkül történik, éppen ezért nagyon örültem a megkeresésnek és a lehetőségnek. 

Évek óta nagyon fáj a hátam felső szakasza, a nyakam, és a derekam. Olyan a tartásom, mintha közel 90 éves lennék. A vállaim előre görnyednek, a nyakam megfeszül és kérdőjel formában közlekedek mindenhova. Amikor észreveszem magamon ezt a szörnyű pózt, azonnal kihúzom magam, de rövid időn belül annyira megfájdul mindenem, hogy visszatérek kérdőjelbe. Így a 175 centis magasságommal alig tűnök 165-nek. Néha azt érzem, hogy nincsenek a hátamban izmok (ami nyilván képtelenség), nagyon gyenge vagyok és erőtlen. Sokszor kívánom azt, hogy teremjen egy masszőr azonnal a nappalinkban, hogy könnyítsen a fájdalmamon, ám sajnos jelenleg még nincs varázserőm, amivel ezt elérhetném. 

"Máté Noémi vagyok, Pilates oktató és gerinctréner. Több mint hat éve tartok olyan mozgásformákat, amik a gerinc egészségét támogatják. A sztorim nem túl bonyolult vagy frappáns, csak a szokásos, a sok ülőmunka és ácsorgás miatt sokat fájt a hátam, derekam, úgyhogy elkezdtem a szokásos edzések mellé még valami preventív mozgásformát is felvenni. És hát szerelem lett belőle, olyannyira, hogy a gerinctrénig miatt kezdtem el tanulmányaimat, majd szupergyorsan társult a gerinctréning mellé a Pilates is és azóta is részei az életemnek :)"

Az a típus vagyok, aki mindenhol csetlik-botlik, mindennek nekimegy. Sosem voltam jó labdajátékokban, a szem-kéz koordinációm borzalmas, és régen a tesiórán (amikor éppen tornáztam), azon imádkoztam, hogy le ne essek a gerendáról a csapnivaló egyensúlyérzékem miatt. Az elmúlt évek alatt semmit nem fejlődtem, így most is tele van a lábam tiplikkel, de ez a legkisebb gondom. Teljesen egyértelmű, nem is lehet kérdés, hogy régóta szükség van az egyensúlyérzékem és a mozgáskoordinációm fejlesztésére, és mi más erősíthetné eközben a hátamat is, ha nem a jóga? Soha nem venném rá magam arra, hogy másokkal együtt egy jógaórán görnyedezzek, mert szánalmasan gyenge teljesítményt nyújtanék, és ezt nem szívesen vállalom senki előtt. A tesóm felesége (aki nagy jógás) már többször mondta, hogy meg kellene vele barátkoznom, de eddig nem találtam meg az utat hozzá. 
Mikor Noémi átküldte nekem a videóit, hirtelen azt sem tudtam, hogy melyikkel kezdjem, mert nagyon kíváncsi voltam mindegyikre. (Jó hír a kismamáknak, hogy Noémi a szülés utáni időszakkal kompatibilis edzésekre specializálódott, így a szülés utáni formába lendüléssel, hasizom regenerálásával, illetve a gátizom erősítésével egyaránt fordulhat hozzá bárki.)

Első nap a Gerinctréning Light videóra tornáztam. Rendesen felkészültem, bekészítettem magamnak vizet, tornaszőnyeget, mindent pontosan úgy rendeztem be a nappaliban, ahogyan az ilyen felvételeken szoktam látni, és becsülettel végigcsináltam minden gyakorlatot (komolyan, nem is csaltam!!!). Annak ellenére, hogy elsőre nem tűntek nehéznek, rá kellett jönnöm, hogy olyan vagyok, mint egy darab fa. A derekam nem hajlik rendesen, a karjaim gyengék, és a nyakam olyan merev, mint egy villanyoszlop. Másnap arra ébredtem, hogy mindenem fáj, és hogy olyan helyeken is izomlázam van, ahol nem is tudtam, hogy vannak izmaim (talán nem ártana a biosz tudásomat is felfrissíteni). Nagyon büszke voltam magamra, amiért kitartóan dolgoztam, és vártam a következő kihívást (ami nagy meglepetés volt számomra is, hiszen általában nem vagyok lelkes, ha mozgásról van szó - talán pont az erőtlenségem miatt). 

"Gerinctrénerként úgy gondolom, hogy az a feladatom, hogy az emberek figyelmét felhívjam a preventív mozgásformák fontosságára és rávezessem őket a gyakorlatok helyes végrehajtására. Óráimon szeretném megmutatni, melyek is azok a gyakorlatok, melyekkel ellensúlyozni tudjuk a mindennapos ülő életmódból fakadó kellemetlen tüneteket."

A Gerinctréning Medium videó már sokkal nehezebb volt számomra, rájöttem, hogy sokkal rosszabb az egyensúlyérzékem, mint gondoltam. Összevissza billegtem, képtelen voltam pár rövidke másodpercnél tovább egy lábon állni, és a hátam felső szakasza annyira gyenge, hogy nem is tudtam minden gyakorlatot végigcsinálni. Folyamatosan görcsöltek a lábujjaim és a lábam is. Ennek ellenére másnap sokkal kevésbé fájt a derekam, úgy éreztem magam, mint egy masszázs után, amikor ugyan kicsit mindene fáj az embernek, de el voltak lazulva az izmaim és ettől egész nap mosolyogtam. Ugyanez volt a tapasztalatom a Gerinctréning Medium+ videó után is, annyi különbséggel, hogy sokkal nagyobb izomlázat éreztem csípőtájékon, a fenekemben és a combjaimban is. (Ennek pedig nagyon örültem!!!)

A következő napon nagyon megszenvedtem a Jóga inspirálta gerinctréning videóval, még az is megfogalmazódott bennem, hogy a deltaizom és a csuklyás izom nálam csupán csak dísznek vannak. A mozgáskoordinációm még mindig szörnyűnek bizonyult, komolyan meg kellett küzdenem azért, hogy meg tudjam tartani magam bizonyos helyzetekben. Nem fogjátok elhinni, csurom víz lettem a torna végére, de nagyon kellemesen elfáradtam. Mivel sorban haladtam a Noémi által elküldött videókkal, legutoljára a Kislabdás gerinctréning videó maradt. A labda kb. kétpercenként kiesett a kezemből, de nagyon sokat nevettem magamon. Amikor rá kellett térdelnem a labdára, akkor pedig szinte mindig leestem róla, és még én is alig hittem el, hogy ennyire béna vagyok. 

"Minden ember más, mindenkinek más mozgásformára van igénye, ezért különböző típusú órákat is tartok a gerincvédelem jegyében (preventív gerinctréning, Pilates, BodyBalance), illet a hagyományos kondi típusú edzésekbe, személyi edzésekbe is beleépítem a gerincbarát megközelítést."

Noémi tanácsára nem tornáztam minden nap, csak minden másnap, így volt időm egy kicsit pihenni is két videó között. Ezt a tippet utólag is nagyon köszönöm. 
Összességében nagyon élveztem a tornát, és nem éltem meg kudarcként, ha valami nem sikerült. Tudom, hogy ezek a gyakorlatok a testemnek pontosan azon részeit erősítik, amire szükségem van, és ha folytatom a tornázást, sokkal erősebb, ügyesebb leszek, és nagyon sokat fejlődik majd a mozgáskoordinációm. 

A gerincem mentén elhelyezkedő izmok szerintem ugrálnak a boldogságtól, hogy felfedeztem őket, és alig várom, hogy még többet dolgozzanak, hiszen így egyre szebb és egészségesebb lesz a tartásom. Nagy munka áll még előttem, és valószínűleg sok-sok lila folt lesz a lábamon, mire elég ügyesen tudok majd egyensúlyozni ahhoz, hogy ne dőljek oldalra, mint egy lisztes zsák. Kiderült, hogy a karom már egy labda emelgetésétől is elfárad, és a vállaim nem elég erősek ahhoz, hogy könnyen végigtornázzak 30 percet. Tiszta szégyen 30 évesen. Nyilvánvalóan ez nem maradhat így. Noéminek egyébként nagyon kedves a hangja a felvételeken, minden gyakorlatot elmagyaráz, és figyelmeztet azokra a mozdulatokra is, amivel elronthatjuk ezeket a gyakorlatokat. Egy új világ tárult ki előttem neki köszönhetően, ami nem kérdőjelekből, hanem vigyorgós arcokból áll.

Látogassatok el a honlapjára, facebook oldalára, keresgéljetek a megvásárolható ebook-ok és videók között, illetve vegyétek fel vele a kapcsolatot, és kérjetek egyéni konzultációt, így kiderülhet, számotokra melyik mozgásforma a legideálisabb. 

(A bejegyzésben szereplő képek Máté Noémi tulajdonát képezik, felhasználásuk minden esetben engedélyköteles!)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése